En l’actualitat estem
en una fase de transició, des de la carbonització a l’electrificació. El
bastiment d’energia al mon encara segueix sent en un 80% a partir de recursos fòssils
i es preveu en els pròxims deu anys encara representi un 70% del mix energètic
mundial.
Malgrat les previsions
que auguraven que el petroli s’acabaria, avui hi ha abundància de combustibles
fòssils superant l’oferta a la demanda. La diversificació energètica, l’augment
de l’eficiència i la menor demanda provocada per la crisi són algunes de les
causes d’aquest fet.
Pel que fa al nostre
país es desconeixen els recursos geològics (hidrocarburs) disponibles a
Catalunya. Catalunya presenta un dèficit fefaent en exploració i investigació i
caldria fer estudis en aquest sentit i anar actualitzant-los periòdicament. El model a
seguir seria el del USGS (United States Geological Survey). Per citar un exemple
encoratjador, les tècniques d’investigació actuals permeten detectar dipòsits
d’hidrocarburs “off shore” en aigües pregones a la Mediterrània (sota les sals messinianes)
i aquesta és una possibilitat real de recursos per a Catalunya vistes les
recents experiències en altres llocs anàlegs (recents troballes gegants de gas
a Israel i Egipte). Una exploració adequada representa un volum d’inversions
important. El mercat pot marcar la idoneïtat o no d’extreure els recursos però
la societat ha de conèixer quin patrimoni s’amaga al subsòl.
Catalunya no disposa
d’entitats administratives especialistes en la investigació del petroli. Aquest
fet desmotiva a aprofundir en aquests coneixements i els científics i tècnics
que es formen a les nostres universitats acaben per marxar a treballar a
l’estranger. Seria convenient disposar d’una entitat de referència, d’un
Institut Català del Petroli. Pel que fa a la disponibilitat tècnica s’han
desmantellat totes les empreses de l’estat que podien fer perforacions a alta
fondària. Els tècnics i operaris experts en aquestes tècniques ja no treballen
al país.
Les vocacions
tècniques i científiques estan perdent pes específic en la societat i el
descrèdit dels tècnics provoca l’aflorament de plataformes contràries a
qualsevol projecte de desenvolupament. L’oposició als projectes és un fet, en
ocasions, un obstacle a vèncer (freqüentment subjectiu, on els raonaments no
tenen res a fer sobre les creences). L’efecte NIMBY és fruit de la desconfiança
i és un problema que cal solucionar pel desenvolupament futur del país. Cal
incidir en fer pedagogia per fer entendre a polítics i societat civil de la
necessitat d’aquells projectes que siguin raonables i estratègics per el país. Així
mateix cal agafar consciència de les repercussions tant de l’exploració com de
l’explotació. La legislació actual pot afavorir una certa continuïtat, des de
l’exploració prèvia a una explotació posterior malgrat que els recursos pertanyin
al domini públic.
Es imprescindible
analitzar els costos econòmics i els riscos de tot el tramat del cicle de
l’energia (filera), des de la font, extracció, transport, distribució, fins el
consumidor. Cal conèixer els costós reals. És necessari prendre consciència de
quin és el camí entre la font energètica i la seva utilització.
Pel que fa a la distribució
cal una regulació del mercat petrolier, que com a tal també és un mercat
financer. Avui el mercat petrolier a Espanya encara es pot considerar “de facto”
un monopoli. La tributació dels productes petroliers supera el 50%. És molt
elevada. En el cas del biocombustible és paradoxal. Un litre de biodiesel,
obtingut del reciclatge d’olis vegetals, tributa més que 1 litre de gasoil
d’origen fòssil.
El mon de l’energia és
transversal. L’energia que serveix per abastir la població te orígens diversos:
fòssil, nuclear i renovable. Estem en un sistema global. És necessari incardinar
les energies renovables en l’estructura productiva i en aquest sentit els
recursos geotèrmics ofereixen una font renovable i néta de primer ordre. Per exemple, Alemanya
aposta de forma molt forta per les renovables, incloent la geotèrmica, havent
tallat qualsevol desenvolupament de les nuclears a partir de l’accident de
Fukushima. En uns anys és d’esperar que es generi un coneixement important i que
el puguin posar en valor.
El recurs geotèrmic és
important a Catalunya, sobretot a les depressions neògenes on les temperatures assoleixen
valors superiors als 150ºC a profunditats assequibles. Però l’actual legislació
-Llei de Mines,1973- indueix una forta problemàtica entre l’explotació de les
aigües termals i els aprofitaments energètics que caldrà revisar a curt termini.
L’Administració Pública ha dur a terme les investigacions prèvies i oferir-les
a la iniciativa privada perquè aposti per a futures inversions donat l’elevat
risc inicial que es dona en el desenvolupament de jaciments geotèrmics. Cal un Pla Director on les primeres
inversions vagin a càrrec de l’Administració. D’altra banda, la geotèrmia
somera, disponible a tot el territori, també necessita un recolzament per
assolir el grau de desenvolupament existent en altres països del nostre entorn.
L’horitzó apunta cap a
tècniques d’emmagatzematge de romanents d’energia. Falta investigació en els temes
d’emmagatzematge, mentre que les tecnologies d’exploració és troben en un
estadi més madur l’emmagatzematge necessita encara desenvolupament científic i tècnic,
tot i que les preses reversibles han demostrat que l’emmagatzematge d’energia és
un fet i que pot ser força econòmic i rendible. L’experiència amb l’energia
sobrant de les nuclears ha estat clara en aquest sentit.
Qualsevol canvi ha
d’anar enfocat als mercats. També en el camp de la recerca i inversió. Hi ha
una caiguda molt important de les inversions en R+D que es traspassa de les
empreses públiques al sector privat, i que només s’enfoquen sota interessos de
mercat.
La xarxa de distribució
elèctrica a Catalunya és bona. De cada 4 interconnexions energètiques de España
amb Europa, 3 estan al nostre país. Tot i això hi ha marge per millorar els
enllaços i la xarxa de distribució energètica entre Catalunya i l’exterior. Tenim
bones infraestructures energètiques però ens cal tenir el comandament. Hi ha
els “Dispatching Centers” construïts però no són funcionals. Qualsevol
iniciativa que afecti a la xarxa elèctrica de Catalunya s’ha d’integrar a
nivell europeu en un marc de regulació global. En l’actualitat el
dèficit tarifari de les elèctriques és Deute Públic amb la garantia dels
consumidors. A la tarifa d’accés hi entra tot. Hi ha que millorar la regulació
de les elèctriques. El control hauria de passar des de l’Executiu al Parlament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada