El
passat dimarts 25 de gener ha fet 10 anys d’un dels episodis més dramàtics de
l’enginyeria d’obra civil al nostre país, l’enfondrament del túnel de la línia 5
del metro de Barcelona, al seu pas pel barri del Carmel.
Passat
el temps, res ha tornat a ser igual. Des del Col·legi de Geòlegs de Catalunya,
per tots aquells que no vàreu estar en l’ interioritat d’aquell succés, us
volem oferir una imatge retrospectiva del que va passar aquells dies, com
actors rellevants d’aquella situació.
El dia 25 de
gener del 2005, un cop excavat el túnel de la cua de maniobres i la futura
galeria de connexió amb el túnel es produeix, en el PK 0+935 de la cua de
maniobres, un despreniment de roques des de la clau del túnel. Immediatament s’intenta
aturar la inestabilitat de la xemeneia creada al túnel projectant formigó.
La xemeneia
continua inestable i el dia 27 de gener arriba a la superfície. Es forma un
cràter de 20 m de diàmetre que engoleix l’edifici del carrer de Conca de Tremp
nº 2 sencer. L’esvoranc del Barri del Carmel, es situa a l’alçada del
carrer Sigüenza, el passatge Calafell i el carrer Conca de Tremp. Sortosament
no es van haver de lamentar víctimes en l’incident gràcies a la decisió dels
responsables polítics i dels tècnics que van ordenar l’evacuació del personal
de l’obra i dels veïns de la zona. Malgrat tot, 1.250 persones es van veure
obligades a deixar casa seva fins que no es va poder assegurar l’estabilitat de
l’excavació i dels edificis afectats.
El
mateix dia 27 el Col·legi de Geòlegs de Catalunya es posa a disposició dels
afectats i del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) per
a donar suport en qualsevol qüestió que estigués al nostre abast, principalment
pel que respecta a donar informació sobre la geologia de la zona.
El
dimarts 1 de febrer de 2005, el Conseller del DPTOP, l’Hble. Sr. Joaquim Nadal
va anunciar públicament que demanava un dictamen al Col·legi de Geòlegs de
Catalunya, per tal que es donés coneixement sobre l’estat en que es trobava el
subsòl de la zona afectada.
En
el punt de l’esfondrament és evident que la qualitat mecànica de la roca del
massís era dolenta. També va quedar clar en el seu moment que en el cas del
túnel de maniobres, hi havia una manca de reconeixements geològics geotècnics
suficients i que els que es varen fer després, amb el projecte modificat, no
van assolir el coneixement detallat suficient per garantir l’estabilitat de
l’obra.
S’esperava
trobar durant l’excavació d’aquest tram de traçat nivells de gresos del carbonífer
de qualitat geotècnica mitjana / baixa; quan en realitat va travessar-se una
zona de falla, amb aquests gresos altament triturats, que es podria descriure
com una bretxa de falla o “papilla de falla”. Aquests materials d’elevat grau
de fracturació i qualitat mecànica molt dolenta, són producte de diferents línies
d’encavalcaments que sí es descriuen ja en la cartografia geològica del traçat
principal de la línia 5 del metro.
La cua de
maniobres, zona que es va enfonsar, era una zona que no estava inclosa en el
estudi geotècnic inicial de projecte. Previ a l’execució, l’empresa
contractista va encarregar uns sondeigs, les caixes i columnes, però sense estudi
geotècnic. Qui va interpretar els resultats era l’empresa constructora i la direcció
d’obra. El túnel va caure quan ja s’havia fet l’excavació i, per tant, feia
dies que es tenia coneixement de la dificultat de sosteniment que presentava l’anomenada
“zona de falla”.
L’experiència
demostra que la zona afectada davant del front de qualsevol excavació marca una
línia d’uns 45º cap a la superfície, amb assentaments previsibles de diferent
ordre. A l’inici de l’obra ja es va detectar que el massís es comportava de
forma no esperada. En la galeria d’accés a l’estació del Carmel des la Plaça
Pastrana es va haver de reforçar el sosteniment aplicat, i tot i així la secció
de túnel esperada no s’estabilitzava a curt termini. Les dades d’auscultació en
extensòmetres i les mesures de convergència en túnels marquen moviments del
massís que requereixen mesures addicionals de reforç.
Per la seva
banda, el traçat d’una antiga riera al carrer Sigüenza fa suposar que moltes
edificacions estaven cimentades molt probablement en replè, replens de l’ordre
de 3 a 7m.
Finalment, el
3 de febrer s’adopta la solució de reomplir de formigó el túnel de maniobres.
Es perforen pous des dels carrers del barri del Carmel fins a la galeria
excavada i s’injecta formigó a seu través fins reomplir la traça excavada. En
total es van arribar a injectar 14.683 m3 de formigó en el túnel. Un cop
reomplert de formigó el túnel, es va procedir a injectar el massís amb beurada
de ciment per tancar l'esvoranc. Les tasques es van donar per acabades el 21 de
març.
A partir
d’aquí es va produir una gran tempesta política, dimissions, compareixences i
una pèrdua de la confiança de la ciutadania cap a la seguretat de les obres. Res
va ser igual. De fet, tota la resta d’obres subterrànies lineals en xarxa
urbana que s’han fet posteriorment només s’han executat mitjançant tuneladora. Es
va obrir una comissió d’investigació en el Parlament de Catalunya que, a partir
del seu dictamen final, va servir per la creació de l’Institut Geològic de
Catalunya (IGC). En aquesta
gestió hi va tenir un paper de primer ordre la recentment desapareguda Geòloga
d’Honor, la Dra. Carmina Virgili. En aquest temps posterior els estudis
geotècnics han estat més nombrosos i l’auscultació del subsòl per aquest tipus
d’obres més habitual. Afortunadament també, els tècnics hem tornat a recuperar
la confiança dipositada en la nostra professionalitat després de tots aquests
10 anys.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada