El
passat dimarts 15 de juliol va tenir lloc una reunió en el Departament
d’Ensenyament amb:
· Sr. Ramon Pérez, President del Col·legi de Geòlegs de Catalunya.
· Sr. Xavier Cuello, Vicepresident del Col·legi de Geòlegs de Catalunya.
Aquest
primer contacte entre el Col·legi de Geòlegs de Catalunya i els responsables
del Departament d’Ensenyament; tenia per objecte traslladar les reflexions i
propostes que ens heu anat fent arribar aquests dies sobre l’ensenyament de la
geologia i les ciències de la terra en l’educació secundària i batxillerat. En
concret el nostre guió posava damunt la taula:
Com
a preàmbul, la necessitat d’alfabetitzar la societat per abastir aquells estats
d’opinió sobre els quals es necessiten uns coneixements científics i
tecnològics bàsics, que haurien de ser assolibles en els nivells de
competències que s’exigeixen en l’ensenyament de la secundària obligatòria.
Aquest és un objectiu molt a llarg termini, però necessari a tenir en compte per
quan en la construcció d’estructures d’estat la societat tingui que avaluar amb
prou criteri la conveniència o no de l’aprofitament dels recursos naturals o energètics
del país, o de la implantació de grans infraestructures civils en el territori.
Un altre aspecte exposat és la relació directa que hi ha entre el nivell de
desenvolupament i creixement d’un país i la promoció de vocacions científico-tècniques,
actualment en clar detriment, tal i com ens informen les autoritats
universitàries amb les quals hem mantingut reunions darrerament.
Hem
traslladat al Departament les inseguretats per part del professorat de l’ESO i Batxillerat,
no geòleg, per abastar continguts atractius en matèria de les ciències de la
terra, aprofundir en la realitat geològica més propera o en l’anàlisi de les notícies
en premsa relacionades amb les nostres activitats, que podrien utilitzar-se per
ampliar competències transversals. Aquestes inseguretats provoquen aparcar
aquestes matèries fins a períodes terminals del curs on l’alumne es troba més
fatigat o directament deixar la matèria fora de programa per manca de temps.
Tanmateix es reconeix per part nostra que la realitat del numero absolut de
titulats geòlegs dedicats a la docència és el que és, i les vocacions per
estudiar la geologia són les que són.
S’ha
demanat la informació relativa de com la LOMCE afectarà als continguts i la
distribució de matèries obligatòries, troncals i optatives en la secundària i
batxillerat, així com el marge de maniobra que li queda al Departament al
respecte. En aquest sentit, sense entrar en detalls, el subdirector informa que
es faran els mínims canvis per quan la llei sigui previsiblement derogada,
tampoc s’hagin de fer gaires reformes.
Ens
hem emplaçat a continuar en contacte per avaluar els avenços en els acords
esmentats i a continuació us exposem les línies mestres de la col·laboració
entre les parts:
ACORDS
DE COL·LABORACIÓ:
1. Col·laboració
amb els cursos CTM. Cursos de 40 hores anuals on és possible posar-hi formació
en geologia. Podem proposar cursos de reciclatge. Aquests cursos no els faríem
nosaltres, sinó que formarien part d’algun dels mòduls de formació geològica
del Departament.
2. En
el moment que s’escaigui ens posem a disposició del Departament per fer les
aportacions i suggeriments dels aspectes curriculars en geologia.
3. El
Col·legi aportarà continguts en geologia que el Departament posarà a disposició
del professorat. En aquest sentint es donarà especial rellevància en les
qüestions de quotidianitat i actualitat en un format de “píndoles” informatives
breus, preferiblement en format digital.
4. Enviarem
la informació dels premis dels treballs de recerca de batxillerat que organitza
el Col·legi per una millor promoció des del Departament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada